Nykyisessä fitness-keskeisessä maailmassa salitreenillä on jopa turhankin suuri merkitys liikunnan identiteetissä. Salikorteista pyydetään helposti keskimäärin kymmeniä euroja kuussa, mikä on monelle pienemmällä budjetilla elävälle armottomasti liikaa. Siksi moni tuudittautuukin tähän faktaan ylipainon normalisoimassa maailmassamme ja verhoutuu sen alle käyttäen sitä syynä siihen, miksi ei kerta kaikkiaan voi urheilla. Tämä on kuitenkin vihreellinen käsitys.

Vaikka kuntosalilla treenaamisen voidaan helposti ajatella olevan ainut tapa liikkua, on totuus kaukana tästä. Todellisuudessa maailmamme on täynnä edullisia ja jopa täysin ilmaisia tapoja harrastaa liikuntaa ja pitää kunnosta huolta. Vastoin yleisiä ajatuksia, on ilmaisellakin treenillä mahdollista päästä elämänsä kuntoon ja karistaa liikakilot. Varsin usein jopa tavallisen arkiliikunnan lisääminen voi saada aikaan merkittävän muutoksen ulkonäössä yllättävänkin helposti.

Tässä artikkelissa haluamme antaa vinkkejä siihen, kuinka helposti liikuntaa voi harrastaa täysin ilmaiseksi. Valitse itsellesi mieluisin tapa ja suuntaa nauttimaan liikunnasta!

Treeni ilmaiseksi

1. Pyöritä hulavannetta kotona ja kiinteytä vatsasi hetkessä

Yksi hauskimmista viime aikoina yleistyneistä liikuntatrendeistä on myös yksi tehokkaimmista. Mikä parasta, siihen pystyy kuka tahasa, omasta kodista käsin. Hulavannetta pyörittäessäsi voit samalla nauttia suosikkimusiikkisi temmosta ja unohtaa kaiken muun. Yhtäkkiä huomaatkin, kuinka pyörittelet vannetta jopa useita tunteja päivässä ja masusi kiinteytyy hetkessä!

2. Unohda auto

Ihmiset turvautuvat autoon aivan liian usein tilanteissa, joissa sille ei ole tarvetta. Jos välimatka ei ole pitkä, lähde suosiolla matkaan jalan tai vaikka polkupyörällä. Tästä teosta kiittävät oma kunto, lompakko ja ilmasto!

3. Suuntaa lenkkipolulle ja päästä ajatukset virtaamaan

Vaikka kuuluisit kaikenlaista hikitreeniä äänekkäästi vastustaviin ihmisiin, kannattaa lenkkipoluille antaa mahdollisuus. Muista, että kukaan ei pakota sinua juoksemaan ja sinä määräät tahdin. Voit kävellä tai hölkätä koko lenkin tai vaikka spurtata valotolppien välit. Usein lenkkipolut ovat metsässä, joten teho on moninkertainen: jo kymmenen minuuttia päivässä metsässä auttaa rentouttamaan mieltä ja on hyväksi terveydelle.

4. Kaveriporukka koolle ja ulos

Kuka sanoi, että joukkuelajeja voi harrastaa ainoastaan maksullisissa seuroissa? No, ei kukaan! Pallo kainaloon, parhaat ystävät mukaan ja kentille pelaamaan!